Een lange tussenstop in Istanboel

9 april 2019 - Istanboel, Turkije

We hadden op het vliegveld in Iran afscheid genomen van de ouders van Jurgen. Wij vertrokken iets eerder richting Istanbul en zij zouden naar Nederland terug reizen. Istanbul stond niet op onze planning, maar alle reisschema’s van Iran naar Ethiopië maakte een tussenstop op Istanbul. Ons leek het wel iets om daar een weekje te blijven. We waren nog geen 6 uur in Istanbul en we mochten alweer naar het vliegveld: de ouders van Emma hadden besloten om langs te komen! Het was natuurlijk leuk om ook Hans en Els te zien. Samen hebben we met de bus door de hele stad gereisd, langs alle bezienswaardigheden. Zo krijg je meteen een inruk van de grootte van de stad. 1 op de 4 Turken woont in Istanbul! We hebben ons in traditionele kleding gehesen en zijn bij leuke restaurantjes gaan eten: met uitzicht op de karakteristieke Galata toren door het glazen dak, en varend over de Bosphorus met dansshows. Het was voor ons weer even wennen aan de hoeveelheid toeristen. Zoveel hebben we er in alle landen die wij bezocht hebben niet bij elkaar gezien.

Je merkt dat Iran en Turkije op elkaar lijken, maar dat ieder zijn eigen weg is gegaan. In Istanbul lopen weinig vrouwen met hoofddoek, maar de oproep vanuit alle moskeeën is dan weer veel luidruchtiger en overweldigender dan in Iran. Het voelde voor ons echt als een stedentrip in Europa. Je kon weer hamburgers met friet krijgen, bier, wijn en cocktails, etc. Maar we hebben samen natuurlijk ook van de locale keuken geproefd: Baklava, Turks fruit, lekkere kazen en speciale kaas dessertjes.

Na 4 leuke dagen samen hebben we elkaar weer uitgezwaaid. Wij zouden nog 3 dagen blijven en Els en Hans gingen na een lang weekend weer terug naar Nederland. Het was de dag daarna wel even wennen, nu beide ouders weer weg waren. Het leek namelijk of wij bijna naar huis zouden gaan. Het voelde of we samen op vakantie waren, want het gevoel dat je elkaar lang niet hebt gezien is vrijwel meteen weg.  Maar terugkeren doen we nog niet, Afrika ligt nog op ons te wachten! We hebben nog genoten van de laatste Europese gerechten en zijn vertrokken naar Ethiopië. Op naar een nieuw avontuur.

1. Mieke Mulders:
    23 april 2019
    Jullie kunnen zo met z'n vieren in de Fata Morgana gaan figureren! :):):)
  2. Els:
    23 april 2019
    Het was echt heel leuk om samen met jullie even in Istanbul te zijn.
    Dat breekt toch de lange periode van 8 maanden even.
    Jullie nog lekker genieten in Afrika!
  3. José Dorenbos:
    23 april 2019
    Wat was het weer een leuk verhaal.
    Nog even dan is het echt voorbij,dan gaat alles weer op uur en tijd.
    Dus geniet nog even van de laatste weken.
    Gr. José
  4. Marloes:
    23 april 2019
    Wat een super mooie foto's weer! Heeeeel veel plezier in Ethiopie!