Ubud, de culturele hoofdstad van Bali

15 november 2018 - Bali, Indonesië

Na ons verblijf op de eilanden zijn we doorgereisd naar de culturele hoofdstad van Bali: Ubud. Waarom het de culturele hoofdstad wordt genoemd begrijp je meteen. Overal waar je om je heen kijkt zie je mooie gebouwen, paleizen en tempels. Zelf slapen wij op het terrein van een van de vier paleizen van Ubud: Hotel Depradha. Het personeel is familie van de koninklijke familie van dit paleis (omgekeerde wereld). We vonden het fijn om op 1 plek te blijven en hebben hier 5 nachten geslapen.

We wilden een aantal bijzondere tempels buiten Ubud zien. Via mijn zusje hadden we gehoord van Grab car, een soort uber, waarbij je online aangeeft waar je bent en waar je naar toe wilt. Dat is een stuk goedkoper dan de toeristen taxi op straat aanspreken. Nadat we 2 keer niet werden opgehaald hebben we de derde chauffeur, die de boeking had geaccepteerd, via whatsapp benaderd. Nu blijkt er een hele taxi mafia cultuur te hangen in Ubud, welke alleenrecht in Ubud opeist. Dat verklaarde een hoop. Na afgesproken te hebben in de lobby, hebben we een mooie dag gehad. Onze chauffeur heeft ons langs de mooiste plekken gebracht: Geluncht bij de rijst velden, een bezoek aan de Tirta tempel en de tempel in Besikah. De laatste was overweldigend: Zo groot en zo mooi boven op de berg.

Weer terug in ons hotel aangekomen hebben we onze bucketlist, gekregen van onze gasten tijdens onze bruiloft, er maar eens bijgepakt: Een kookles en een massage. Dat leek ons wel wat. We zijn met onze chef naar de markt gegaan om de ingrediënten te kopen. Zoveel specerijen! De gember herkenden we, maar we wisten nog niet dat witte tumeric, gele tumeric en gangola (ofzo iets) er ook uit zagen als gember, maar heel anders ruiken en smaken.

Voor de middag had Jurgen een mooie plek uitgezocht voor een massage, gekregen van Opa en Oma Meerkerk. Echt heerlijk! Een mooie plek tussen de rijstvelden.  Om deze huwelijkse vakantiedag af te sluiten zijn we op zoek gegaan naar een restaurant met een indische rijsstafel. We zijn bij een luxe resort terecht gekomen, buiten Ubud. Wat een resort! We werden welkom geheten en ze vonden het heel bijzonder dat wij hen alleen voor het diner hadden gevonden en speciaal daarvoor kwamen. Emma had een glinstering in haar ogen, omdat dit was wat Opa van Bruggen wilde geven. Echter bleek de rijsttafel alleen op vrijdag geserveerd te worden vanwege alle voorbereidingen en was het nou net dinsdag. Maar nadat ze de teleurstelling konden lezen in onze ogen hebben ze met aanpassing van een aantal gerechten toch een super rijsttafel voor ons geserveerd!

Voor de laatste 2 dagen hadden we besloten om nog lekker te genieten van alles in Ubud en hebben we besloten om niet alle tempels in heel Bali te bezoeken (Ook al zijn ze eigenlijk niet te missen). Maar met de cocktails, het zwembad, een Balinese dansles en de vele goede restaurants hebben wij ons ook goed vermaakt!

We gaan nu Ubud voor de laatste keer in en morgen ochtend vliegen we door naar Singapore.

1. José Dorenbos:
    15 november 2018
    Echt wat een geweldige cadeaus zeg😍
    En wat een prachtig land,nou op naar het volgende verhaal,ben zo benieuwd 😘😘
  2. Els:
    Klinkt als heerlijke dagen in Indonesië. Op naar Singapore. Prachtige foto's
    Xxx
  3. Laura:
    15 november 2018
    Gaaf hoor, jeejtje die taxi wisten wij helemaal niet. Dat is niet in de rest van Indonesië geloof ik. Oe ik zal het tegen opa zeggen wat leuk! Heel veel herkenbare foto's wat leuk. Veel plezier nog xxx
  4. Laura:
    15 november 2018
    Die foto met die rijstvelden op de achtergrond is super mooi!
  5. Liesbeth:
    16 november 2018
    Nou...goed de recepten onthouden hoor want dat lusten wij hier natuurlijk ook wel! Nu in Singapore, lijkt me ook weer een hele belevenis, ook al is het een grote stad.
  6. Ruud Backelandt:
    19 november 2018
    Gaat goed met het afvinken van de challenges Emma, met dit tempo verwachten we je in Februari weer hìer.

Mooie foto's zeg, nog steeds het huwelijksreis gedeelte zo te zien
    Geniet ervan
  7. Alie van Rietschoten:
    21 november 2018
    Geweldig, ik geniet er van om jullie te volgen.
    Groet, tante Alie
  8. Kim:
    26 november 2018
    Mooie foto's! En wat leuk dat jullie de bucketlist hebben meegenomen. Volgens mij hebben jullie helemaal geen inspiratie nodig maar wel leuk om te zien wat wij allemaal voor jullie bedacht hebben. Een massage, kookworkshop en lekker eten klinkt top! Mooie ingrediënten voor een geslaagde honeymoon :)